هولدینگ آواکتان به پاس بزرگذاشت روز قلم (14 تیرماه) مسابقه‌ای در میان کارکنان شرکت برگزار کرد تا علاقه‌مندان بتوانند آثار داستانی، دل‌نوشته و جستار خود را ارسال کنند که در پایان با انتخاب و تصمیم داوران به برگزیدگان، جوایز ارزنده‌ای عرضه شد. این مسابقه نویسندگی در 9 تیرماه آغاز شد و به دلیل استقابل کم‌نظیر کارکنان تا 16 تیرماه ادامه داشت و در این میان آثار چهار نفر از کارکنان به عنوان آثار برگزیده انتخاب گردید.

روز قلم چه روزی است؟

تاریخ نوشتن به 6000 سال قبل باز می‌گردد، اما بسیاری از تاریخ پژوهان بر این باورند که ارتباط مکتوب میان انسان‌ها، به زمانی دورتر باز می‌گردد. انسان از لحظه‌ای که نوشتن را آموخت، معجزه بزرگی در زندگی خود رقم زد که ارتباط فردی و جوامع و تاریخ نگاری تنها بخشی از معجزه نوشتن به شمار می‌آید که جوامع مدرن زندگی، پیشرفت و موفقیت خود را مدیون پیشینیان است.

14 تیر ماه روز قلم در ایران نام دارد. این روز در سال 1381 توسط اعضای انجمن قلم ایران انتخاب شد و در نهایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید تا همه فعالیت و پیشه اهالی فرهنگ و قلم را گرامی بدارند.

با این حال حکایت‌هایی بسیاری برای انتخاب روز قلم وجود دارد. در ایران باستان، علاوه بر ماه‌های سال، روزهای سال نیز دارای نام و نشانی بودند که اگر نام روز با نام ماه یکسان می‌شد، آن روز برای پیشینیان ارزش فراوانی داشته و آن را با یکدیگر جشن می‌گرفتند.

از این جهت، روز 13 تیر ماه، تیر یا تیرگان نام دارد و روایت‌های قابل توجهی برای این روز گفته می‌شود. یکی از آن روایت‌ها حاکی از آن است که آرش کمانگیر در 13 تیر ماه به روی قله دماوند رفت و تیر خود را به سوی توران پرتاب کرد و این تیر روزهای بسیاری در راه بود که سبب مرز میان ایران و توران شد.

دومین حکایت داستان هوشنگ، یکی از پادشان پیشدادی که در اَوِستا از او با نام هئوشینگه یاد می‌شود، در روز 13 تیرماه تمام کاتبان و نویسندگان را به رسمیت شناخت که مردم در آن روز جشن گرفتند و روز قلم را گرامی داشتند.

سومین حکایت درباره ابوریحان بیرونی، دانشمند و ستاره شناس بزرگ ایرانی است که روز 13 تیرماه را روز ستاره تیر یا عطارد ‌دانست و چون پیشینیان عطارد را کاتب ستارگان می‌پنداشتند، احتمال انتخاب روز تیرگان به نام روز قلم نیز بی‌ارتباط با این مسئله نبوده است.

با این حال پس از گذشت سال‌ها، روز 14 تیر ماه روز قلم در ایران به رسمیت شناخته شد و این روز بهانه‌ای است که نویسندگان بزرگ را بهتر بشناسیم و گرامی بداریم و برای نویسندگان جوان و تازه کار مسیر رشد و ترقی را باز کنیم تا آنان نیز راه خود را بیابند و پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته باشند.

مروری بر مسابقه روز قلم شرکت آواکتان

هولدینگ آواکتان که فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرد، تاثیر بزرگی در ایجاد کسب‌و‌کار برای جوانان داشت که فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک جین‌وست، مرکزخرید آنلاین بانی مد، کافه‌های زنجیره‌ای بالکافه، خشکشویی هوشمند، روباتیک و آنلاین دیجی‌واش، آژانس تبلیغاتی آماج رسانه، مجموعۀ تولید پوشاک، شرکت دانش‌بنیان و فن‌آوری اطلاعات آفاج، موسسه آموزشی رز آکادمی و پروژه مسئولیت اجتماعی آوای دانش این خانواده بزرگ را تشکیل می‌دهند.

در 9 تیرماه سال 1399، هولدینگ آواکتان با هدف قدردانی و بزرگداشت اهل فرهنگ و قلم، مسابقه‌ای با عنوان مسابقه روز قلم برگزار کرد که تمام کارمندان شرکت آواکتان می‌توانستند تا 16 تیر ماه آثار خود را نوشته و ارسال نمایند و در مسابقه شرکت کنند.

مسابقه روز قلم آواکتان با دو موضوع کرونا، امید، زندگی و موضوع آزاد در سه بخش داستان کوتاه، دل‌نوشته و جستار برگزار شد که هر یک از شرکت کنندگان می‌توانستند آثار خود را تا 3000 کلمه به منابع انسانی آواکتان ارسال کنند تا برگزیدگان جوایز ارزنده‌ای از شرکت آواکتان به یادگار بگیرند.

در نهایت آثار تمام شرکت‌کنندگان بدون نام و نشانی و تنها با یک کد به داوران ارسال ‌شد که شناخت فرد تاثیری در انتخاب اثر نداشته باشد و برندگان تنها به وسیله خلاقیت آثار خود انتخاب شوند که در روز 1 مرداد در میان تمام داستان، دل‌نوشته و جستارهای ارسال شده اسامی برندگان به شرح زیر اعلام شد:

  1. خانم پریسا رشیدی‌جاه
    2. خانم ساره کارگر
    3. خانم لیلا عبادی و آقای علی کنعانی

هولدینگ آواکتان ضمن قدردانی از تمام شرکت‌کنندگان، هدایای ارزشمندی به عنوان یادگاری به برندگان مسابقه داد تا آنان با تکیه بر قلم شیوا و خلاق خود بتوانند مسیر بزرگ‌تری را پیش بگیرند و افتخارات بزرگ‌تری کسب نماند.

تحریریه آواکتان

بخش تحریریه هلدینگ آواکتان سعی بر این دارد تا جدیدترین اخبار و اطلاعات ضروری در حوزه کاری خود را با بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارد و با حفظ ارزش‌ها و رویکردهای خود نقشی بسزایی در افزایش دانش و آگاهی مخاطبین خدمات خود داشته باشد.

آواکتان اطلاعات تماس
از طریق راه‌های ارتباطی زیر سوالات، درخواست‌ها، پیشنهادات
و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.
آواکتانشبکه های اجتماعی
همراه ما در شبکه‌های اجتماعی باشید.
آواکتاناطلاعات تماس
از طریق راه‌های ارتباطی زیر سوالات، درخواست‌ها، پیشنهادات
و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.
آواکتانما در شبکه های اجتماعی